Як зареєструвати "самобуд"

Радять юристи АО "Інвікта"

Узаконення самовільного будівництва

Самовільне будівництво — досить розповсюджене явище в Україні. У зв’язку з цим, останнім часом ми відмічаємо зростання інтересу до узаконенню своїх прав на майно, адже громадяни побоюються лишитися майна, яке не було зареєстровано згідно встановленого законом порядку. Враховуючи постійні зміни у законодавстві, ми вважаємо доцільним розповісти у цій статті про діючі правила узаконення “самобуду”.

Почнемо з того, що реєстрації у Державному реєстрі прав на нерухоме майно, підлягає будь який тип об’єктів нерухомості. У цю категорію входять як житлові будинки, так і гаражі, господарчі будівлі та ін. Оформлення прав — є обов’язковою умовою становлення повноправним власником об’єкту нерухомості. Іншими словами, якщо Ви не оформите згідно встановленого порядку об’єкт самовільного будівництва, то юридично не зможете з ним нічого робити. Ані продати, ані подарувати, обміняти, тощо.

Що вважається самовільним будівництвом? Згідно статті 376 Цивільного кодексу України, будь який об’єкт нерухомості вважається самовільним будівництвом, якщо він відповідає хоча б одній з таких умов:

  • побудований або будується на земельній ділянці, не призначеній для цієї мети;
  • не має відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, або затвердженого проекту;
  • має суттєві порушення будівельних норм і правил.

Узаконення “самобуду” залежить від того, до якої групи він належить. Перша група, це будинки загальною площею до 300 квадратних метрів або господарські споруди до 100 кв.м. Друга група — будинки площею понад 300 квадратних метрів або інші об’єкти. Також слід зважити на найголовніше правило: подавати документи для легалізації будівлі може тільки власник або користувач земельної ділянки. Отож, без права власності на земельну ділянку, узаконити нічого не вдасться.

Умовно, процедуру узаконення можна поділити на декілька етапів:

  • проведення технічного огляду;
  • подача документів до місцевого органу державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБІ). У разі виявлених недоліків —їх усунення і реєстрація декларації про готовність об’єкта;
  • власне державна реєстрація права власності.

Технічний огляд проводиться у два етапи. Перший — це попередній огляд, обмір, фотографування будівлі, визначення категорії складності об’єкта, аналіз проектної та іншої технічної документації (якщо вона є у наявності). Другий етап — детальне обстеження. Визначення характеристик матеріалів, виробів і конструкцій із залученням необхідних фахівців або атестованих лабораторій. Але зверніть увагу, що у більшості випадків другий етап технічного огляду не потребується, адже за правилами він торкається тільки об’єктів загальною площею більше 300 квадратних метрів.

Для легалізації об’єктів самовільного будівництва (до 300 кв.м.) подається такий пакет документів:

  • заява власника;
  • документи що підтверджують готовність об’єкту нерухомості до експлуатації (у двох екземплярах);
  • нотаріально завірені документи на право власності майном;
  • звіт технічного огляду об’єкта;
  • копія техпаспорту.

Відмітимо, що узаконення “самобуду” — може бути досить складним процесом, адже кожен об’єкт індивідуальний. Ще на етапі підготовки документів, Ви можете стикнутися з труднощами. Ми пропонуємо скористатися послугами професійних юристів АО “Інвікта” у Києві, які допоможуть провести успішну реєстрацію самовільного будівництва будь яких будівель! Наш досвід і знання дозволять зекономити Вам час та гроші, бути впевненим у правильному оформлені усіх документів. Зв’яжіться за нами, і ми з задоволенням відповімо на всі запитання!